... آخر دل شدم

جانی دارم چو زلف لیلی همه تاب

... آخر دل شدم

جانی دارم چو زلف لیلی همه تاب

شبهای هرات

یکی از تاسف های بزرگ در زندگی ما انسانها این است که احساسات پاک اغلب در برخورد با فرهنگ ها و سنت های جور واجوری که ساختیم له و مدفون میشوند.

یکی ا زتاسف های بزرگ در زندگی ما انسانها این است که «زبان» در بین ما قلب ماهیت پیدا کرده؛ علی القاعده باید واقعیت را ابراز کند اما از واقعیت طفره می رود.

تا قسم حضرت عباس نخوری که «نیت خیر» داشتی و زبانت در جهت کارکرد اصلی اش حرکت کرده باور نمی کنند که نمی کنند.

--------

پ.ن: احساس می کنم با بتهون در شبهای هرات ذهنم بهتر کار می کند.

پ.ن: قسم میخورم اصلن ربطی به مثلن رگه های پنهان ناسیونالیستی  وجودم ندارد  ولی باور کن شبهای هرات بدجور سبک است؛ تمام پتانسیل شاعرانگی ات را بیدار می کند. نفرین بر آنها که این خاک را نا آرام ساخته و می سازند، نفرین بر آنها که این احساس های سبک را در ما به آتش کشیدند. نفرین بر آنها که ما را به قهقرا بردند و می برند.


نظرات 6 + ارسال نظر
بنیادی جمعه 25 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 18:13

سلام.
وقتی کودک بودم پدربزرگ مرحومم تعریف میکردند در اوایل دوران نوجوانی شایدم اواخر کودکی (11 سال داشته اند) مدتی با برادر بزرگشان برای کار و تجارت به هرات رفته بودند... از زیبایی دخترکان چشم سیاه هرات همیشه برایمان میگفتند و از آشپزی خوشمزه زنان هرات
از یکی از مادربزرگهای هراتی کلی قصه یاد گرفته بودند که برای ما تعریف میکردند.
همیشه آرزو داشتم بروم و دخترکان هرات را ببینم و از دستپخت زنان هرات بچشم
وقتی از هرات و شبهای هرات و... میگویی برایم حس نوستالژیک قصه های پدربزرگم زنده میشود.
اگر روزی فراقت حاصل شود بخواهم دنیا را بچرخم یکی از اولین گزینه هایم هرات است شاید رد پای پدربزرگم را و بازیش با دخترکان هراتی را پیدا کنم!

سلام بانو
قدمتان به روی چشم.
در هرات ما رونق اگر نیست صفا هست

بلتاس جمعه 25 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 22:45

میخوانمدت

عمو شنبه 26 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 16:43

کلید واژه دخترکان هراتی چندبار در پیام خانم بنیادی تکرار شده است. حتماً این غلو ریشه در واقعیت دارد! ما که توفیق زیارت دخترکان هراتی را در ایام شباب، همچون پدر بزرگ مرحوم ایشان، نداشتیم، ولی همچنان چشیدن دستپخت زنان محترم و خوشنام هراتی که به خوبی و مهربانی و پاکدامنی و خانواده‌پرستی شهره هستند، مورد درخواست ما هم هست.

قدم شما هم به روی چشم
شما تشریف بیاورید هرات برایتان کیچیری گوشت لند، قابولی ازبکی، آشک، منتو، لونگ و کلی غذای سنتی دیگر میپزیم. کیچیزی گوشت لند صد در صد هراتی و محشره !! البته برخی بر این باورند مصرف زیادش سرطان زاست. من که حاضرنیستم با این وجود هم اونو از دست بدم؛ این همه مواد سرطان زا دور و برما هست اینم روش

آسیه سادات بنیادی یکشنبه 27 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 11:46

سلام... این کیچیری رو فکر کنم بابا بزرگم میگفتند خیلی ذوق زده شدم وقتی این کلمه از حافظه دورم فراخوانی شد
من بیشتر از چشیدن علاقمند دستور پخت اصیلشان هستم.
آشپزی یک تفریح بی نظیره. یک کوفته افغانی از یک آشپز بومی افغان در یک ویدئو یاد گرفتم جزو برنامه غذایی خانواده شده! فلافل لبنانی، کوکو لوبیا ترکی،....
بدجور مشتاق تماشای پخت کیچیری شدم بانو الغیاث!

سلام رفیق جان.
روش پخت انرا در تلگرام عرض می کنم، هدیه من به شما
ولی گفته باشم کیچیری با گوشت لندش کیچیری است و بدون ان چنان غذای منحصر بفردی نیست. و گوشت لند هم به قول مردم ما پروسس یا همون پروسه تهیه کردنش سخت و تخصصی است.

حورا دوشنبه 4 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 23:58

کاش یه روز جبران امد نشما به ایران را بکنیم و ما هم بتونیم بیایم افغانستان شما... من و همسرم که هرچی برنام هدرباره افغانستان هست میبینیم...و ارزو داریم قدم بر خاکش بگذاریم. هرچند کسی باور نمی کند

من باور میکنم. شما تشریف بیار میبرمت خوابجه عبدالله انصاری، ارگ هرات، شیدایی، پل ماه لون، پل پشتون، گذرگاه و ...
انار قندهار رو بخوری انار ساوه رو فراموش میکنی ولی انصافا انار ساوه هم خوش مزه است.
پسته ی و خشک بار اینجا بنام است. البته دو ساله میگن پسته این اطراف رو طالبان برا خودشون مصادره کردند. کووووفتشون شود که طعم پسته که بماند طعم دینداری شیرین رو از ذائقه ما بردند. خلاصه بدو بیااااااا

مینا چهارشنبه 20 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 11:11

خدا لعنت کند همه گرگ صفتان در لباس میش را
راستی دکتر بابای من هم دوس داره بیاد هرات. میگه هرات فامیل داریم.چند تا از همشهریات زحمت حفر چاه رو برامون می کشن کلی ذوق زده می شن وقتی بابام می گه ما هرات آشنا داریم و تعریف شما رو می کنه.

خوش میایند ایشان. همیشه تعریف خانواده خوبت را پیش پدر گفتم. قدم خانواده شما بر روی چشم ما. همت کن برشون دار بیار اینجا.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد