... آخر دل شدم

جانی دارم چو زلف لیلی همه تاب

... آخر دل شدم

جانی دارم چو زلف لیلی همه تاب

ابر سوالی از تبار فخیم فلسفه و فیزیک !

مشغله ها همیشه علاقه های ناب و اوت می کنند ٬‌ جالب اینه که علاقه ها هم درست وسط مشغله ها بهانه ی ادم و می گیرن  .

  • ماتریکس و که کامل ندیدم بماند کتاب « فلسفه و ماتریکس »  و هم که خیلی وقت پیش لای قفسه ها ملاقات کردمش هنوز نخوندم ... به خودم قول دادم اگه بچه خوبی بشی و بازی هوشیهاتو بزاری کنار و فقط بچسبی به فایل p  اجازه میدم این قلم و تناول کنی   

 

  • استیون . و . هاوکینگ و تاریخچه زمانش هم یکی دیگه ازهمون علاقه های زنده بگور شده منه که این روزا سراز کمد هم اتاقی مون دراورده و شده مایه عذاب ...   

خداییش زمان مقوله جذابیه ..سوال زمان و از بچگی ها پیداکردم .. نمی دونم چرا شاید پای ژنی درمیون باشه که از بابای فیزیک شناس و فیزیک دوستمون  به مارسیده  حالا بماند که همیشه چوب الفبای فیزیکش دنیای بی حسابتو نمی فهمه , بهتر بگم توبیخ میکنه .. 

البته همیشه گفتم کافیه دوگانگی موج / ذره درکوانتوم مکانیک و درنظر بگیره تا بتونه بی قاعدگی مارو در گوشه ای از قاعده هاش جای بده ...

خلاصه  !

اندرمفاد ابرسوال بچگیهای ما همین بس که مارا باشتاب تمام پرت کرد به وادی فلسفه .. وعجب اینکه از ایل وتبار فلسفی زمان همچین چیز جون داری نصیبمون نشد , میگیم نسل فیزیک شو بخونیم شاید سیاه چاله ای از این دنیای زلزله خیز مون و پرکنه  

 

چی داشتم می گفتم ؟ 

آهان ..  

هاوکینگ !..  

عجب تاثیری داشته خانم ایشون !!... باورنمیکنید از خود جناب هاوکینگ بشنوید :« آنچه واقعا باعث تغییر شد نامزدی من بازنی به نام جین وایلد بود , این رویداد چیزی برای زنده ماندن به من داد »  

زندگی این زوج اندیشمند هم یک پارچه فیزیک مجسمه !   

خانم جین هاوکینگ ( به نظر من ) تحت تاثیر نیروی گریز از مرکز رشته ای رو که حتی الامکان متفاوت از رشته شوهرش باشه انتخاب میکنه و سراز دکترای ادبیات پرتغال درمیاره ... 

چه شود ! ....  

آه حملت این جمع تاریخها و زمان موهومت اصلا حس خوبی رو به ادم منتقل نمیکنه .. بیا قدری گوته حل نماییم و شکسپیر تخمین بزنیم ! (ببخشید از ادبیات المان و انگلیس وام گرفتم چون نوع پرتغالی اش در بساط نیست )

 

ازشوخی که بگذریم از یک کار این اندشمند ی که به گفته خودش کند فکر میکند ( به خودم یه کم امیدوار شدم !)  خیلی خوشم اومد : عمومی کردن دانش ....  

هاوکینگ در کتاب فرودگاهی خودش « تاریخچه زمان از انفجار بزرگ تا سیاه چاله ها » پاسخ فنی  اش به سوالات  ازکجا آمده ایم و به کجا می رویم ؟ را همه فهم نمود ... 

 

و ما نیازمندیم فلسفه را عمومی بسازیم ..  

یا علی

نظرات 13 + ارسال نظر
پرشین رنک جمعه 14 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 17:51 http://persian-rank.com

سلام دوست عزیز
شما می توانید با ثبت نام رایگان در سایت پرشین رنک و قرار دادن لینک سایتهای معرفی شده در قسمتهای تبادل لینک و بازدیدهای رایگان این سایت در وبلاگ خود، به راحتی و به صورت رایگان آمار بازدید از وبلاگ خود را بالا ببرید.
http://persian-rank.com

شغاد جمعه 14 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 17:54 http://mshaghad.blogfa.com

سلام
من هم با شما موافق هستم که باید همه فهم بشه. اما مشکل اینجاست که اول باید فهمیده بشه! من که با توسعه علوم انسانی مشکلی ندارم،‌چرا به من می گید!!!

به خودم گفتم !!

توحید شنبه 15 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 01:24

راستش به خاطر درک پایینی که نسبت به زندگی داشتم وبلاگو و به تعلیق در اوردم
الان دارم فلسفه اسلامی و فیزیک نوین و زیست شناسی (بیوشیمی و ..) و روانشناسی از انواع متفاوت و عرفان و نجوم و... مطالعه می کنم(فکر هم می کنم)
راستش راست میگی باید اول بفهمی بعد بفهمونی
باید اول ببینی تا دیده بشی
(راستش بعد از خیلی از مکاتب مکتب عشق و انتخاب کردم بعد دیدم باز کم داره یه جای کار میلنگه راستش دارم بعد از سالها سردرگمی سر از اسلام در میارم واقعا زیباست)
نمی دونم نظر تو چیه ؟ (حتما جواب بده....راجع به اسلام و ...)
خلاصه پر مغز و نغز بود ...... ممنون

سلام
۱- درهمین خواندن ها و خوانده شدنها هم حتما درک بالا میره
۲- او وه ... چه خبره ... گیج شدم .. بفرمایید چی نمی خونید
۳- مردم اندر حسرت فهم درست
۴- صیغه مکتب عشق و نمی شناسم
۵- مجددا خوش امدید به اسلام ..جای خوبی اومدید .. گوارایتان
۶- شما بفرمایید راجع به چی اسلام توضیح بدم اگه تونستم درخدمتم
۷- تشکر

توحید شنبه 15 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 01:42

راستی نظرت راجع به مسئله تکامل انسان از دیدگاه اسلام
و یا خلقت و چرایی اون
هر کدوم که شد ممنون میشم اگه مفصل باشه بهتره
و می تونی جواب ندی
با این همه نترس بازم میام

دوست من مسئله خلقت و درک اون سطوح داره ...هرکه به تناسب عالم خودش یه تصور داره ..
من اما ( انقدر که حالا حوصله اش هست و وقت ) اینطور فکر میکنم :

من فلان کارکردان سینمایی را اصلا ندیدیم اورا ازخلال فیلمهایش میشناسم .. فیلمهای او تراوش اویند ..اوهستند که در ابعاد و رنگ ها و قالب ها ی مختلف تجلی کردند ...
خدا هست .. خدایی که بنا به دیدگاه ما کامل ازهر جهت است تو بگو هیچ کاستی در سیستم او راه نداره ... این خدای بودنی نمیشه باشه و جلوه نداشته باشه .. عالم جلوه ها و تراوشات اوست ... ازجمله انسان شاه بیت ظهورهای اوست که شباهت به اودارد .. میتواند شباهت به او داشته باشد ... انسان کامل و رسیدن به نقطه کامل وجود برای انسان همان فعلیت یافتن این شباهت بالقوه به خداست ..
پس ما هستیم چون خداهست
ما میتوانیم خدایی شویم ... خدایی شدن یعنی رسیدن به نقطه ای که همه مکتب ها میخواهند اون نقطه را بجویند اما هنوز در تب و تاب جستن اویند و هنوز نتونستند این پازل و تکمیل کنند ... و خیلی وقتا جاده خاکی میزنند و وحی دراین بین خیلی خواسته به ما کمک برسونه .
رسد ادمی به جایی که بجز خدا نبیند
بنگر که تا چه حد است مقام ادمیت
به این باور رسیدم عمیقا که نمیشه واقعا واقعا طالب حقیقت باشی و چیزی ازجنس یافته های فکری که بشر داشته تا بحال تورا اقناع و ارضا کنه .. قله ای به نام خدا با تصویری هرچه کاملتر و روح پذیرتر فقط میتونه زندگی رو تحمل پذیر بسازه ..
ببخشید باعجله نوشتم و بی دقت .. شما تکمیل بفرمایید

خواب نما شنبه 15 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 07:29 http://khabnama5.blogfa.com

ما داریم می میمیریم. ما هر روز داریم لابه لای مشغله ها می میمیریم. شاید یک روز در گذر از یک کتابفروشی شاید یک روز با گوش دادن یک موسیقی شاید یک روز با خواندن یک حدیث شاید یک روز با سفیدشدن چند شاخه موی دیگه دوباره در میان علاقه هامون متولد بشیم آهی بکشیم و دوباره بمیریم برای فردای پرمشغله دیگر...

بسیار عالی بود
لحظه های ناب تولد یا توجه به خود رو چه قشنگ تصویر کردید ...
من اما میگویم
شاید یک روز درسکوت یک دشت سرسبز مثل دشت سکوت من یا نوای خوش موذن زاده که درسحر های بهاری تمام وجودت و مینوازد یا شایدم در حل یک مسئله یا حتی در اعماق یک ابهام یا در لبخند شیرین امیرحسین یا درتماشای این سیب سرخ خوش بو یا دردلهره یک انتظار شیرین و ... متولد بشیم

خواب نما شنبه 15 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 07:32 http://khabnama5.blogfa.com

من خیلی سعی کردم بفهمم که در مجموع توی این متن چه اتفاقی داره برای شما می افته...ولی فقط محکم خوردم به چند تا اسم و عمومی کردن دانش آن هم برای عموم مردم با ظرفیت های محدود... مابقی راه بن بست بود.

همیشه در برخورد با بن بست تنها راه یک جهش است !

رفیعی شنبه 15 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 11:34 http://mosafeer.blogfa.com

چه آهنگ قشنگی گذاشتی البته با مطالب خوب یک پست را خواندم ولذت بردم

خوشحالم

سیب شنبه 15 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 19:51

سلام عزیز
به نظر بنده، سعی کنید ساده بنویسید. جملات را کوتاه کنید و جملات معترضه را از متن خارج کنید.
آرزوی توفیقتان را دارم

سلام

از عنایت شما جهانی سپاسگذارم
حتما این درس را مشق میکنم

بازهم سپاس

مسیر عشق شنبه 15 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 22:52 http://koraim.blogfa.com

سلام
گشته عالم غرق ماتم در عزاى جوادالائمه
کرده زهرا ناله بر پا از براى جوادالائمه
یوسف زهرا به سن نوجوانى گشته مسموم
مى‏ دهد جان در میان حجره ‏ى در بسته مظلوم
عرض تسلیت بمناسبت شهادت امام جواد الائمه (علیه السلام)

سلام

[ بدون نام ] یکشنبه 16 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 00:23

سلام لیلای فیزیک دان و دوستدار فلسفه!
کتابهای خوب در حوزه فلسفه عمومی و فیزیک عمومی رو معرفی کنی خیلی خوب می شه!
بلاخره یک مهندس که فوق لیسانسشو علوم سیاسی خونده هم به فیزیک علاقه منده و هم به فلسفه

منتظرم!

بیم موج یکشنبه 16 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 00:26 http://bimemoj.blogfa.com/

ببخشید فراموش کردم
بیم موج هستم

شاهو یکشنبه 16 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 10:55 http://www.shaho007.blogfa.com

سلام
فلسفه، همیشه در پی یافتن افلاطونم و مدینه فاظله اش را آرزوست اما در این دنیای چند میلیاردی مدینه فاضله ۵۰۰۰نفری افلاطون جواب یه روستای رو هم نمیده کلا از فلسفه خوشم نمیاد اصلا از نگاه های سورئال خوشم نماد فقط خیال شعر را در پستوی دل نهان باید کرد من در دور ترین جای جهان ایستاده ام جای در کنار تو (شاملو)!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟

قشنگی دنیا به همین تفاوت های اونه
من فلسفه شما ارتباطات ...
البته فلسفه علامت سوال و تعجب شما رو نفهمیدم اگه ازاین نوع فلسفه بدتون نمیاد برام توضیح بدید خوشحال میشم
موفق باشید

خسروی یکشنبه 16 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 12:22 http://molaghat1.blogfa.com

امام صادق(ع)
لقد تجلی الله لخلق فی کلامه ولکن الناس لایبصرون..
خدادرکلام خودش برای خلق تجلی کرده و لکن مردم(بی دقت)آن رادریافت نمی کنند..
آب را باید از سرچشمه برداشت..دریافت حضرت حق از لابه لای سطور افراد دست چندم و همچنین کلمات احساسی و موزون و ..آب در هاون کوفتن و باد به غربال پیمودن است..برای دریافت خدا یکی از بهترین راه هاتدبر در قرآنه..
..........................
اما با عمومی کردن معرفت و دانش از هرحیث با شما موافقم..یکی از خون دل خوردن های چند ساله من عامی همین مسئله بوده و هست که چرا باید بین عالم و عامی اینقدر خلاو فاصله باشد و اساسا چه کسی باید این خلا را پر کند..چرا بسیار از دانشمندان از جمله علمای دین ما در شان خودشان نمی بینند که در مجامع عمومی حضور داشته باشند و بیش از آن در فکر حفظ ابهت خودند تا نشر دانش البته با ادبیات عامه..

دراینکه فلسفه باید به سطح کتابهای داستا ن و رمان و طنز و شعر ما رسوخ کنه حتی فیلمهای ما کاملا موافقم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد