... آخر دل شدم

جانی دارم چو زلف لیلی همه تاب

... آخر دل شدم

جانی دارم چو زلف لیلی همه تاب

فلسفه خوانی - چغاله خواری !!

استاد کریم مجتهدی چهره ماندگار فلسفه :

یکی از آسیب ها ی آموزش فلسفه درایران  ٬ این است که در فلسفه حالت عجولانه و شتابان نمی توان داشت و کارهایی که اکنون انجام می شوند خیلی شتاب زده است، مرحوم دکتر «یحیی مهدوی» شوخی عجیبی در این ارتباط داشت . می گفت : 

« ما در این راه چغاله خور هستیم  »

یعنی هنوز قبل از این که رسیده و پخته شویم می خواهیم از دانش جزئی که اندوخته ایم بهره برداری کنیم.  

 

برداشت  ! 

اول : دانش پژوه فلسفه ٬ مبتدای جمله ای است که خبرش :  

۱- بعد یک عمر آید ............ فیلسوف دیررس  

۲- دمادم و لنگ لنگان آید ...... فیلسوف لنگ  

۳- گاه مقدم برمبتدایش آید ...  فیلسوف پیشینی  

۴- از دم ٬‌نیاید   ..................  فیلسوف پسا پسینی  

 

دوم : هرفیلسوفی یک زندگی دارد = هرفیلسوفی یک معنی دارد  

 سوم : بسته به صور وصال خبر و مبتدای این جمله ممتد ٬ معنی داری فیلسوف ٬ چهار حالت پیدامیکند : 

 ۱- فیلسوفی معنایش را به ارث می گذارد و همه را کور کتابخور می سازد  

۲- فیلسوفی معنایش را دمادم می پاشد و همه را ویران و سرگردان میکند  

۳- فیلسوفی معنایش را می چسباند و همه را درتارهای دوری اش ٬‌آسمی می سازد  

۴- فیلسوفی معنایش را به گور می برد و همه را راحت می سازد  

 

چهارم : فلسفه خواندنی نیست ٬‌زندگی کردنی است = هرفلسفه یک زندگی ٬ یک معنی

نظرات 2 + ارسال نظر
فلسفه خوان مبتدی یکشنبه 14 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 18:26

سلام به نظرم شما باید روحیه بسیار طنزی داشته باشید- امیدوارم در اوقات فراغت بیشتر مطالبتان را بخوانم. فعلا چون مبتدی هستم و هنوز الفبای فلسفه را نمی دانم نظری نمی دهم. ان شاء الله در آینده نه چندان دور .... نظر خواهیم داد

اولین بار درعمرم همچین قضاوتی درباره خودم می شنوم باورکنید وازاین بابت خوشحالم
منتظر اون اینده هستم دوست گرامی

بابایی سه‌شنبه 16 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 11:35

درسته هر فلسفه ای یک زندگی است و هر زندگی ای یک فلسفه است . به همین دلیل باید در فلسفه های که زندگی مون شدند باید بیشتر حساس و دقیق باشیم موفق باشید

دقیقا !!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد