... آخر دل شدم

جانی دارم چو زلف لیلی همه تاب

... آخر دل شدم

جانی دارم چو زلف لیلی همه تاب

عاشورا - قدرت نرم

عاشورا ٬ زن ٬ قدرت نرم !!  

۱- نظریات قدرت ٬‌دربردارنده تعریف و تحلیل قدرت نرم هستند یا خیر ؟ 

۲- درجهان امروز٬‌نظریات٬‌قوانین٬‌کنوانیسون ها ٬‌زن را برای برخورداری ازنوعی قدرت نرم ٬آماده و تشویق می نمایند یا خیر؟ 

۳- فمینیسم ٬‌ قدرت نرم زن را ازاو می گیرد یا تقویت میکند ؟   

۳- تجلی قدرت نرم زنان عاشورایی در چه صحنه ای بیشتر بود ؟؟

 

باورکن جون میده برا فکر کردن ... 

نظرات 7 + ارسال نظر
محمدحسن سلام چهارشنبه 17 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 09:08 http://mohamadsalam.blogfa.com

سلام
واقعا جون میده!؟؟
شاید سر به باد میده!البته شاید
و..وقتی حسین در ۲ محرم وارد سرزمین نینوا شد

زن بودن و هویت زنانه مدتها ست در زیرتیغ تشریح نظریات نو و کهنه می نالد ... داد می زند تورا خدا افراط و تفریط را بگذارید کنار مرا انطور که هستم بنامایانید ...
عاشورا به عنوان واقعه ا ی که ظرفیت های انسانی و شخصی خیلی از ادمهای قصه اش را به بهترین وجه به فعلیت رساند میتونه زمینه خوبی برای شناخت زن و ابعاد وجود او باشه ...

دعا چهارشنبه 17 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 12:18

سلام
مفهوم مختصر است

حدیث عشق دو باب است کربلا و دمشق
یکی حسین (س)رقم کرد؛دیگری زینب(س)

در کربلا اگر
مرد با شمشیر جنگ کرد؛زن با چادر خویش
مرد در جتهه مبارزه کرد؛زن در آتش خیمه
مرد با جهاد اسلام را حفظ کرد؛زن با اشک وماتم
مرد جان خود را قربان کرد؛زن همه باره ی جگر خویش
مرد با زرع خود را دفاع کرد؛زن با عفت خویش
این زن است که مرد را به جبهه فرستاد و تقویت بخشید
این زن است که با اشک و ماتم و قدرت نرم خویش کاخ یزید را لرزاند
مختصر؛ زن قدرت نرم اما قوی و توانا تر و نا قابل مغلوب دارد

سلام دعا جون
با وجود فارسی افتان و خیزانت قشنگ گفتی
ممنونم

فاطمه***محکم چهارشنبه 17 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 14:37 http://mohkam.blogfa.com

می فکرم.......................

بی صبرانه منتظر م افکارت را سرکشم !!

hannan چهارشنبه 17 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 15:44

به عنوان یک خواننده علاقمند و مشتاق لذت بردم .به خودم اجازه نقدش را نمیدهم چون در توان و تخصص من نیست
اما این را میدانم که زنان عاشورایی تجلی قدرت نرم در یک صحنه نبودند بلکه در لحظه لحظه موثر بودند

تشکر میکنم

بابایی چهارشنبه 17 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 20:46

جای سوال روی سوا ریختن یکی شون رو درست و واضح توضیح میدادید بهتر بود. از شاخه‌های نازک شروع نکنید. این گونه سوالات جاهای خاصی دارد. در اینجا بهتر بود یکی رو خوب توضیح میدادید که اولا بفهمیم سوال چیه ثانیا اهمیت شون چیه.

چشم

عمو عباس پنج‌شنبه 18 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 10:43

سلام . در این اواخر از نیمه دوم قرن گذشته نظریات قدرت نرم مطرح شده است. اندیشمندان فلسفه سیاسی و دانش سیاسی به قدرت اطلاعات؛ و تکثر منابع خبر برای تغییر انگاره ها و از آن طریق تغییر اقدام سیاسی توجه کرده اند. اما در هیچ یک قدرتنرم به جنس فاعل سیاسی توجه نکرده است. قدرت نرم صرف نظر از زن یا مرد به موجودیت خود قدرت نظر دارد یعنی در برابر قدرت انقیاد سخت با سلاح و خشونت و... از ساختار اطلاعات سود بردن.
ظاهرا سرکار توجه به موجودیت جنس اقدام کننده فرموده ای !؟ س ابتدا باید مناط و ملاک این تقسیم بندی جدید یا گزینش تازه را بفرمایید.
انتساب لفظ فمنیسم متاسفانه به یکی از نحله های آن محدود شده است که البته افراطی تر و پر سر و صدا تر از دیگرنحله هایش هست. با این حال این نهضت تا کنون در توسعه فرهنگ در بین زنان ، آموزه های مدنیت ، ایجاد و یا تغییر قوانین تبعیض آمیز و کلا تغییر برخی از گفتمان های رایج مردانه در عرصه اجتماع موثر افتاده است و در پاسخ باید گفت اغلب به ایجاد قدرت نرم برای زنان انجامیده ( حقوق و قوانین جدید )
معلوم است که همه قدرت نهضت کربلا در ظهور فرهنگ و پیام آن نهفته است بخشی از آن در عین این اقدام و شهادت حسین ابن علی و یارانش تجلی یافت و برخی در سایه سار اسارت اصحاب و خاندانش . زن و مرد این قدرت را ، قدرت پیام را متکثر و منتشر کردند.

باسلام
سپاسگذارم استاد
بسیارازنظر حضرتعالی استفاده بردم
ازصحبت شما اینطور برداشت کردم که قدرت نرم , درنگاه دانش سیاسی, دربرابر انقیاد سخت وهمراه با زور وخشونت , بیشتر تکیه بر انقیاد از راه گفتگو و تعامل فکری دارد .
برداشت من ازاین تعریف اینست که , درواقع این ابزار اعمال قدرت هست که نوع نرم وسخت انرا متمایز میسازد .
سوال من اینست که ان ابزار, در قدرت نرم, صرفا اطلاعات است یا اعمال تاثیر از راههای دیگری همچون احساسات و عواطف رانیز شامل میشود ؟؟

علت حساس شدن من نسبت به این موضوع نوشته هایی هستند که زن را به داشتن قدرتی بنام قدرت نرم دربرابر قدرت سخت, متصف می سازند / درواقع میخواستم بدونم اساسا درنظریات مربوط به قدرت, چنین اعمال نفوذی مطرح است یا خیر و احساسات و عواطف درچیستی ان نقشی دارند یانه ؟

اگه بله ,1- تجلیات عاشورایی ان درکنار قدرت سخت طرفین نزاع درجریان عاشورا, چگونه بوده است ؟؟

2- فمینیسم کسب چنین قدرتی را برای زن مدنظر دارد یا بیشتر نظر , به ساحت های دیگر قدرت دارد ؟

عمو عباس جمعه 19 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 09:28

سرکار خانم لیلا خانم سلام .
1- قدرت نرم به یک مکانیسم چند وجهی که شامل مکانیسمهای نفوذ، روشهای تبلیغی نوین، پیام های غیر مستقیم، تعدد منابع اعتماد ساز و... متکی است. در واقع قدرت نرم به دلیل برگزیدن روشهایی که به دنیای اطلاعات و تکنولوژی ارتباطی مربوط است قدرت نرم خوانده میشود. در مقابل قدرت سخت که از ابزار نظامی و یا اقتدار پلیسی سود میبرد. پس نه تنها صرفا به اطلاعات متکی نیست بلکه بیشتر از عنصر احساس و عواطف و روشهای تلقینی و ناخودآگاه سود میبرد. ولی این دستکاری احساسی از طریق مکانیسمهای ارتباطی رخ می دهد. وقتی از کلمه القاء و نفوذ سخن میگوییم به روشنی وجهه غیر مستقیم آن عیان است.قدرت نرم توانایی تغییر ترجیحات دیگران ( مخاطبان) است.
2- این امر که عاشورا به تمامی ظهور قدرت نرم بوده است یعنی تلاش برای پیروزی نزد افکار عمومی و یا رساندن پیام دیانت خالصانه و ارشاد امت و افشای یزید و این گونه موارد مشهور و رایج است. معرفترین و تحلیلی ترین کتابهایی که درباره عاشورا نوشته شده به کرات به این امر اشاره کرده اند. منتها در آن موقع لفظ قدرت نرم رایج نبوده است. ظاهرا ژوزف نای اولین بار از این اصطلاح استفاده کرده است.
اما فرقی که گذارده میشود آنست که حسین و یارانش به ابلاغ می اندیشیدند و نظامهای کنونی ارتباطات به القاء و جنگ روانی. او بر عنصر آگاهی و شناخت تکیه میکرد ولی ساختارهای قدرت بر تاثیر ناخودآگاهانه برای انتخاب مطلوب خود
۳- سالها است که نظریه های فمنیستی بخصوص پیروان میشل فوکو و ژاک لکان در حوزه فلسفه قاره ای معتقد و مدعی اند که باید گفتمان مردانه در عرصه جامعه و علوم تغییر کند. و ظاهرا یکی از موثر ترین روشهای تغییر گفتمان مردانه استفاده از روشهای مختلف گفتمان سازی یعنی نظام ارتباطات و تکنولوژی های فرهنگ ساز است. معلوم است که تاکید فمنیست ها برای دراخیتیار گرفتن قدرت نرم مقصودی جز تغییر گفتمان مسلط را ندارد.

استاد سلام
تشکر فراوان از توضیحات مفید شما
بسیار استفاده کردم

ورود جدی فمینیسم به عرصه های علمی تایید این فرمایش شماست که تغییرگفتمان مردانه در عرصه علمی را کاملا مدنظر قرار داده اند و به نوعی می خواهند درشرایط امروز جهانی که بیشتر براندیشه تاکید میشود تا زور (احتمالا !!) از قافله عقب نمانند .
اما یک پرسشی در گوشه های فکرم هی میاد و میره وهنوز هم نتونستم پخته اش کنم ... پرسشی که بدلیل عدم اشنایی با بحث قدرت و ماهیت اون نمیتونم بپرورانمش ... خوشحال میشم این خواسته بنده را هم اجابت فرموده و چند منبع ساده و روان در باب ماهیت قدرت و کلا مکانیسم چند وجهی اون برام معرفی بفرمایید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد