... آخر دل شدم

جانی دارم چو زلف لیلی همه تاب

... آخر دل شدم

جانی دارم چو زلف لیلی همه تاب

نرود بی مدد لطف تو کاری ازپیش !

چند تا کتاب سیاسی ازنمایشگاه کتاب خریده بودم یه کم مزمزه شون کردم خستم کردند رهاشون کردم به امان خدا ...

چند روزیه «سقراط هایی ازگونه ای دیگر» عابد جابری رو شروع کردم. شیرینه و دلچسب و فکرنواز، جابری دراین کتاب با کالبد شکافی سنت و فرهنگ اسلامی طیفی ازروشنفکران رو شناسایی می کنه که قبلا به مخیله ام هم رسوخ نمی کرد این تیپ آدما روشنفکرمحسوب بشن. گذشته ازاین٬ اینطورکه ایشون پیش میره گویی بناست عربها  ریشه شکل گیری روشنفکری در اروپای سده های میانه باشن ، بخونم ببینم جریان به کجا می رسه ... 

یادم اومد ازچند قسمت اخیرمختارنامه و طعم عجم گرایی شدیدش و  کتابی که برعکس جابری، نهضت ترجمه رو کمپلت دستاورد بزرگ ایرانیها معرفی کرده بود و سیرفلسفه درجهان اسلام ماجد فخری و انتقادای تند استاد ارشادی نیا به عرب گرایی اون و  ...

یه کم این جهت گیری های ویژه٬ ذهنمو درگیرکرده  حس میکنم کمی غیرعادی بنظر میرسه .... 

درکل باسواد اندکم دراین اثرنکته ای دیدم که دراثرهای دیگه کمتر دیده میشه اونم روشمندی بحث جابری است که البته فهمش برام یه کم ثقیله .... 

کاش یکی که این کتابو خونده پیدامیشد و کمکی کمکم می کرد.  

فعلا سراج رو دریابیم  : 

من خرابم زغم یارخراباتی خویش  

می زند غمزه او ناوک غم بردل ریش

نظرات 11 + ارسال نظر
ملامتی چهارشنبه 8 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 15:12

هنر رندی
در فرهنگ و تاریخ ایران، هویتی ویژه شکل گرفته است که به نام و صفت " رند " و " رندی " معروف گشت.
http://malamati.blogfa.com/

طلبه ضد چهارشنبه 8 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 15:38 http://talabe7.blogfa.com

چه بحث جالبی! حتما اگر کتاب را خواندید بیشتر بنویسید در موردش!

سعی میکنم

... چهارشنبه 8 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 23:46


عقل و خرد نمی شود جمع به عشق و شوق او
جمع نقیض کی شود خواجه جواب ده بگو؟
................................................
سراج خوب می خونه
شیخ اکبر گفته هم است
خذ الیک نصیحت من مشفق
لیس السماع سوی السماع المصحف
خواه مصحف تکوین گیر که می شود زمزمه جویبار
خواه کلام قولی

منظورتون ازشیخ اکبر محی الدینه ؟

ممکنه یه کم ساده تر بنویسید ؟

به نظرم الحان خوش یک راه مهم به مقصد فطرت پاک اند .

... شنبه 11 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 18:17

بله محی الدین عربی
البته از زبان استاد حقیقی نقل می کنم
می گوید از من نصیحتی بگیر و اون آنکه نیست موسیقی و غنای حقیقی جز کلام خدا
و در بیت دوم که عربی او یادم نیست می گوید بر حذر باش از مسیقیی که مقید است به آلات دنیایی
بلکه بهترین موسیقی موسیقیی است که مقید نباشد یعنی از عالم معنا باشد
و از آنجا که حرکت افلاک و عناصر طبیعت از عالم امر است صدایی که معلول حرکت می باشد نیز الهی است مثل یا من یسبح الرعد بحمده
مثل زمزمه جویبار مثل و هو الذی یرسل الریاح بشرا بین یدی رحمته.

عناصر طبیعت ازعالم امر است
ابزار دنیایی هم ازعناصر طبیعت ساخته میشن خب !

... شنبه 11 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 18:25

خواجه گفته:
نگویمت همه ساله می برستی کن سه ماه می خور و نه ما بارسا می باش
مرحوم آیت الله نجابت که رضوان خدا بر او باد می گوید:
من به تو نمی گویم همه سال می عشق و معرفت بنوش چون طاقت نداری
حالا که نمی تونی همه ساله دنبال خدا و اولیائش باشی لا اقل ماه رجب و شعبان و رمضان برو بر سر سفره خدا از جام محبت خودت رو سیراب کن دائما با کلام خدا باش و طهارت داشته باش بقیش برو دنبال کار خودت
نه ماه هر چی خواستی کردی سه ماه رو به یاد خدا باش
"خدایا ما نیستیم تو ما رو متوجه کن"

تشکر

حسنا شنبه 11 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 23:05

کجایی؟

منتظرتم رفیق

ali یکشنبه 12 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 09:28 http://pcbasic.blogfa.com

............@@@
............@@@@@@@@@
...............@@@@@@@@@
....................................@@
....................@@
....................@@@
....................@@@
....................@@@
....................@@@
....................@@@
......................@@
..................................................
@@@...............................@@@
@@@................................@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@
...@@@@@@@@@@@@@@

..................@@...@@
..................@@...@@
......................@@
......................@@
............................
...............@@@@
.............@@.......@
................@@@@@@
............................@@
............................@@
............................@@
............................@@
............................@@
............................@@
............................@@
..............................@
منتظرتونم، حتما نظرتون را درباره این مطالب جدید بنویسید

[ بدون نام ] یکشنبه 12 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 10:21

گمان می کنم باید بگویم:
آن نظری که ما به طبیعت داریم بی واسطه مربوط به خداست
ولی آلات مصنوع بشر با واسطه است
مثلا فرموده است اینما تولو فثم وجه الله
البته این در نظام اسما الله و ظاهر و مظهر تعریف می شود نه در نظام علی و معلولی
زیرا نظام اسم الله علاوه از تایید نظام علی و معلولی رابطه بین خالق و مخلوق را به روش ظاهر و مظهر ارائه می دهد
از این جهت صدایی که از قلب طبیعت حادث می شود مقید نیست
نمی بینی زمزمه جویبار همه را مجذوب خویش نموده؟
و صدای رعد در دل ها چه هراسی و البته زیبایی می آفریند؟
البته من این موضوع را تحقیقا نمی دانم آنچه به نظرم رسید نوشتم
البته صوت حسن واقعا مورد مدح است بی شک و در القاء معانی فوق العده موثر است نشنیده ای که صدای داوود نبی حیوانات و برندگان را بی هوش می نمود؟
مرحوم علامه محمد تقی مجلسی در این باره یعهنی صوت حسن تحقیق نموده است در رساله شریف تشویق السالکین
علی کل حال لا ادری

طاعون دوشنبه 13 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 14:30 http://taoon.blogfa.com/

سلام

نوشته‌هات با نوشته‌هام فرق داره.
شادی. تو حال و هوای خودتی.
خوشبحالت

شاد باشی

علی دوشنبه 13 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 15:31 http://pcbasic.blogfa.com

سلام

چرا شما به وبلاگ ما سر نمیزنید؟
چند تا پست جدید دارم.تشریف بیارید و نظر بدید....

ممنون

یا حق

خسروی سه‌شنبه 14 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 13:35

سلام ...
اعیادشعبانیه رو به شما وخانواده محترمتون تبریک میگم...

[گل][گل]

امید که در سایه عنایت حضرت ارباب ابا عبدالله الحسین(ع) شادی و سربلندی قرین راهتون باشه..

سلام
برشما نیز مبارک
بسیارمتشکرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد