... آخر دل شدم

جانی دارم چو زلف لیلی همه تاب

... آخر دل شدم

جانی دارم چو زلف لیلی همه تاب

؟؟

گفتم: دعا کن آدم شم .

گفت: تو هیچ وقت آدم نمیشی، اگه هم بشی حوا می شی.


فکرکنم باز من گله کردم ازجنسیت زدگی زبان فارسی، اصلا مگه مهمه؟... چه می دونم!؟

ولی خودمونیم با تعریفی که «ترلینگ براگین» ازجنیست زدگی زبانی داره یه خورده آدم حس میکنه همچین هم بی اهمیت نیست. توجه کنید!

«زبانی جنسیت زده است که کاربرد آن تمایزی بی ادبانه، نا مربوط یا ناعادلانه را در میان جنسیت های مختلف به وجود آورده و یا ترویج می نماید.»

نظرات 5 + ارسال نظر
مطهری چهارشنبه 13 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 01:14 http://motahari-ns.blogsky.com

سلام

دوست عزیز ، در صورت تمایل و امکان سایت من را لینک کنید تا با کمک شما در موفقیت دوستانمان سهمی داشته باشیم .

ممنون از توجه شما .

www.motahari-ns.blogsky.com

عمو عباس پنج‌شنبه 14 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 10:08 http://www.bazandishi.blogfa.com

سلام . یکی از مهمترین نحله های فلسفی وابسته به فمنیسم متعلق به شاگردان لکان است. آنها در پرتوی آموزه های لکان و فوکو برموضوع زبان و گفتمان توجه و تمرکز نموده اند.
نکته جالب نشانه شناسی سیال و سهمگین جنسیت در زبان کاربردی یا محاوره است. تمایزهایی که ریشه در نگاه به جنسیت دارد و فراتر از تمایز ضمایر و افعال به جداسازی جنسیت زن از حوزه قدرت مبادرت می کند. گرچه من این را یک پروژه هدایت شده قدرت مردسالار یا کودتا علیه زنان و استعدادهای بالقوه آنان نمی شمرم، اما به خوبی روشن است که این "زبان " کاملاً مردانه است و ریشه در فرهنگ و تحول تاریخی دارد. خوب یا بد، فعلا این طور است. زبان دوم و یا زیر لایه ای که عبارت است از شعر و ضرب المثل و جوک و لطیفه و فحش و ناسزا و دیوار نوشته و توالت نوشته و... منبع بزرگی از ادبیات خاص و انگاره های پشت آن را در زبان و نگرش مردم عرضه می کند. دیگر منبع جالب، زبان قرآن است. تحقیق در باره زبان قرآن و تفکیک جنسیتی در آن هم باید خیلی جالب باشد. من به جز چند اشاره محدود کار جدی در این باره ندیده ام چه از سوی مذهبی ها؛ چه فمنیست های دو آتشه، و چه تحقیق های دانشگاهیان بی طرف که البته پیدا نمی شوند و نخواهد شد.

گذشته از هدایت شده بودن و نبودن این امر که فکرکنم دردی رو هم دوا نخواهد کرد مساله مهم تاثیرات غیرقابل انکاری است که این امر درپی دارد. درتجربه شخصی ام گاهی مواقع حس میکنم این جنسیت زدگی زبان به نوعی تکلیف های نانوشته ناخودآگاه برای زنان به همراه دارد که اگر برخورد آگاهانه با آن نداشته باشیم به عنوان یک زن ٬چه بسا مسیری را درپیش گیریم که درسطح آگاهی ما اصلاجایگاه محکمی ندارد.
بعضی مواقع که با حسنا دراین امر دقیق می شیم باورمون نمیشه انقدرراحت گول بار معنایی زبان راخوردیم .

دعا پنج‌شنبه 14 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 16:45

راست گفتین که حوا نمی تونه آدم بشه همینجور آدم هم نمی تونه که نزاکتهای حوا رو داشته باشه
راست گفتم.....؟

طاعون یکشنبه 17 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 10:34

سلام
عیدتون مبارک

سلام
عیدتون مبارک

اسکندری دوشنبه 18 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 10:42

سلام لیلا جان. امید که سالم و خوشحال و سازگار باشی . امید که دلت گرم و سرت خوش باد.
چنانگه مصلحت میدانی آدرس بازاندیشی را در لیست پیوندهایتان اصلاح کنید .
زنده باشی عمو

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد