... آخر دل شدم

جانی دارم چو زلف لیلی همه تاب

... آخر دل شدم

جانی دارم چو زلف لیلی همه تاب

ادامه ماجرا

یک نتیجه گیری:

حوزه معنایی اخدان؟ کار مستند علمی دراین باره نشده و منابع کافی هم وجود ندارد و برخی از منابع مربوط به روابط جنسی عرب زمان نزول مثل مناکحه العرب که به درد حل این مسئله می خورد مفقود شده است.

نسبت میان اخدان و دوستی دو جنس؟ با توجه به اشاره ای که در این دو آیه به مسئله پرداخت مهریه و زنا شده است می توان اجمالا نتیجه گرفت که ارتباط ایندو بیشتر عام و خاص من وجه اند.


یک سرچ: 


http://www.youtube.com/watch?v=eOZxWshtB7M

http://www.youtube.com/watch?v=rJDDpwDUs_Q

http://www.youtube.com/watch?v=iGuyVKLC4-c

http://www.noormags.com/view/fa/articlepage/901417


یک تامل:*


فقه و حقوق اسلامی در روابط دختر و پسر مبتنی بر حوزه های محرم و نامحرم است. امروزه در ادبیات دینی، محرمیت یعنی نبود مرزی برای دوستی متعارف و عدم محرمیت یعنی بودن مرزی نسبتاً نامتعارف برای تعامل معمول دو جنس مخالف. از سویی فرهنگ اسلامی در این خصوص آنست تا روابط دختر و پسر نامحرم، حتی در حد متعارف آن نیز به حداقل ممکن و در حد ضرورت منتهی شود، از سوی دیگر تنها فرصت روابط آگاهانه دختر و پسر در اسلام، زمانی است که طرفین برنامه ای جدی برای ازدواج در نظر داشته باشند. خارج از این اندیشه تشکیل خانواده و ازدواج شرعی، عملاً هر گونه تعامل احساسی، صمیمانه یا عاشقانه، مذموم و گناه یا زمینه ساز و مقدمه آن تلقی می شود. با این مفروض که طبق چارچوبهای فوق‌الذکر در گذشته امکان نوعی جامعه پذیری مبتنی بر معیارهای بومی و سنتی وجود داشته که عملاً منجر به ازدواج بهنگام در آغاز سن بلوغ دختر و پسر می شده است،سوال اصلی آنست که در شرایط فعلی با توسعه شبکه های ارتباطی و غیرقابل کنترل دختر و پسر و نیز کاهش سن بلوغ ایندو از یک طرف و از طرف دیگر بالا رفتن سن ازدواج بنا به دلایل مختلف اجتماعی، چگونه می توان شکاف زمانی قابل توجهی که بین زمان بلوغ تا زمان ازدواج در جوامع اسلامی یا جمعیتهای مسلمان معاصر پدید آمده است را مرتفع نمود؟ نظریه دوستی اسلامی برای این دوره پاسخ دارد.[۴] این نظریه مدعی است که علاوه بر سامان دهی مشروع به وضعیت جوانان جامعه اسلامی، به مثابه یک رویکرد جهانی می تواند جهانشمول و فرادینی تلقی گردد از آن روی که شاکله قانونی این روابط و ضمانتهای لازم برای آن، مبتنی بر فقه و شریعت اسلامی به نیکی (به ویژه در مذهب شیعه) تعریف شده است. تسری این قواعد بر حوزه عمومی روابط اجتماعی می تواند علاوه بر فواید فراوان بر تحکیم ساختار خانواده و سلامت جامعه زنان و جوانان، در عین حال در بخشی از مسیر خود بعنوان الگویی در برابر طلاق عاطفی قرار می گیرد. از این منظر، اطلاق دوستی اسلامی یا حتی ازدواج عاطفی بر این روابط مبتنی بر حس دیگر دوستی، منشا اخلاقی و دینی دارد. بنیان این نظریه تفسیر موسع از ازدواج موقت است.[۵


 * http://www.noormags.com/view/fa/articlepage/901417


نظرات 9 + ارسال نظر
محمدی شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 13:30 http://reflexion.mihanblog.com

هاها..اینم خودش یه ایده ایه..اما تکلیف همجنس گراها چی میشه؟!!!ظاهرا فقه و شرع خیال دارند مسائل همه را پیش بینی کرده و برایشان راهکار دینی و شرعی بیابند؟!!چطور است ازدواج آنها را هم در دستور کار بیاورند

واقعا چ اشکال داره؟!!!در روانشناسی هم سابق به اینگونه تمایلات گفته میشد اختلال جنسی و... اما امروزه بعنوان یک میل طبیعی پذیرفته شده اند

اصلاحات انسانی شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 18:32 http://ثسمشاشف-ثىسشىهزلامخلبشزؤخة

سلام

هم لینک گرامی

آخرین پست وبلاگ اصلاحات انسانی در سال 92 :



بسته ویژه نوروز 93 وبلاگ اصلاحات انسانی منتشر شد :





1- کاریکاتور دو پادشاه و تحلیل کاریکاتور

2- تیتراژ تصویری کارتون خاطره انگیز نانوک

3- تصاویری از طبیعت (عکاس: خودم )

4- یک داستان

5- بار گزاری چند کتاب مفید 1 2 3

6- یکی از داستان های صوتی ماه نامه داستان همشهری

7- بارگذاری چند موسیقی 1 2 3 4

8- پیر زن داغ دیده و حزب الله واقعی یا قلابی

9- ترفندهای وب و وبلاگ نویسی و افزایش آمار بازدید





اولین پست سال 93 :

وحدت شیعه و سنی

اصلاحات انسانی شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 18:33 http://eslahat-ensani.blogfa.com

سلام

هم لینک گرامی

آخرین پست وبلاگ اصلاحات انسانی در سال 92 :



بسته ویژه نوروز 93 وبلاگ اصلاحات انسانی منتشر شد :





1- کاریکاتور دو پادشاه و تحلیل کاریکاتور

2- تیتراژ تصویری کارتون خاطره انگیز نانوک

3- تصاویری از طبیعت (عکاس: خودم )

4- یک داستان

5- بار گزاری چند کتاب مفید 1 2 3

6- یکی از داستان های صوتی ماه نامه داستان همشهری

7- بارگذاری چند موسیقی 1 2 3 4

8- پیر زن داغ دیده و حزب الله واقعی یا قلابی

9- ترفندهای وب و وبلاگ نویسی و افزایش آمار بازدید





اولین پست سال 93 :

وحدت شیعه و سنی

یاسر قدسی یکشنبه 25 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 23:48 http://ghalamodel.blogfa.com

سلام

امیدوارم خوب باشید

مدتی بود سر نزده بودم. و حالا دوباره از نوشته هاتون لذت بردم و نکته ها آموختم.

سه چهار هفته پیش، قسمتی از برنامۀ راز شبکۀ چهار رو اختصاص دادیم به مهاجران افغان در ایران. نمی دونم چیزی درباره شنیدید یا نه.
حیف که باید بین برادران و خواهران ایرانی و افغانی، یک سیم خاردار فاصله ایجاد کنه و از این دو گروه، ملیتهای جداگانه ای جعل کنه.

امیدوارم مثل همیشه موفق باشید

جای شما در دانشگاههای ایران خالی است

یا علی

سلام
خسته نباشید و خدا قوت.
سپاس فراوان
جایم خالی نیست.

اسکندری چهارشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 10:40

عید و ایام نو مبارک

سلام
عید مبارک استاد گرامی

بهرام چهارشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 13:32 http://pargar6.persianblog.ir/

لیلای گرامی، سال را و جان را نو میکنیم. بوی بهار میگیریم، از درخت خاطره هامان لبخند میچینیم و به میهمانی خورشید می رویم...
ما فرزندان نور و امیدیم. رود جاری زندگی را تن به آب میزنیم و کودکانه شادمان می شویم.
بگذار بهار بر روی پوست تنمان بوزد، شکوفه بارانمان کند، دهان باز کنیم به حیرت از اینهمه زیبایی...
بهاران خجسته باد.

بهاران خجسته باد

زینب چهارشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 14:25

سلام لیلا جان و عمو عباس.
عمو عباس و به این خاطر گفتم چون متاسفانه برا خودشون نتونستم کامنت بذارم بازم مثل همیشه.امیدوارم سالی پر از دلخوشی های بزرگ و تمرین سادگی که عمو عباس گفت(یکی بودن حرفامون و رفتارمون) داشته باشید و باشیم.

سلام
عید مبارک زینب جان

خسروی پنج‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 11:38

حول حالنا الی احسن‌ الحال، دعای همیشه‌ی شروع سال‌ نو است، پس غافل نباشیم از خوبی‌ها. بیشتر مراقب خوبی‌ها و خوب‌های زندگی‌مان باشیم.
92 مبارک، بر شما که مبارک‌اید

متشکرم
93 برشما نیزمبارک

بنیادی چهارشنبه 13 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 19:32 http://bsbonyadi.blogfa.com/

سلام
سال نو مبارک
مقاله آقای جاوید هم به لحاظ فقهی خیلی جای بحث داره
و مبانی چالش برانگیزی رو در فقه میطلبه و هم از جهات دیگری جای بحث داره
شخصا اعتقاد دارم اینگونه راه حل دادنها که از طرفی در فقه دنبال راه حل میگردد و از طرفی با سیستم فقه عمل نمی کند دچار خلط ها و بافندگیهایی است.
و به نظرم این نسخه ها کمی تا قسمتی خطرناک هستند هم برای فقه و هم برای نظام اجتماعی ما
ما مسایلی که (اگر با دقت جامعه شناختی به تعامل اسلام با فرهنگ جاهلی در آن زمینه ها نگاه کنیم،) میبینیم ضمن راهنمایی های کلی اخلاقی و دینی به خرد جمعی بشر واگذار شده است را میخواهیم به زور از زبان فقه بیرون بکشیم!
به نظرم صحبت کردن در باب مسایل اجتماعی از منظر دین، نیاز به پژوهشهای جامعه شناختی روشمند روی تولد ذره ذره اندیشه اسلام در قلب عرب جاهلی داره!! و فقه ما دارای ابزار چنین پژوهشهایی را ندارد
و متاسفانه هنوز ما چنین رویکردی را به طور کلی در مطالعات اسلامی نداریم و همین است که نسخه های بیمار تولید میکنیم.
به نظرم جوانب اجتماعی فکر اسلام هنوز و همچنان ناشناخته است. ما به دانش یا رویکرد جدیدی در دل فقه نیاز داریم مبتنی بر جامعه شناسی اسلام و عرب جاهلی
این دیدگاه کلی که شخصا دارم. اما روی جزئیات اون مقاله بحث فراوان و از حوصله کامنت جماعت بیرون است!
اللهم ادرکنا

استفاده بردم عزیز.
موافقم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد